
Jak efektywnie pracować zdalnie?
Jak dotąd praca zdalna była dodatkiem do pracy biurowej. Z reguły była pewną formą benefitu dla pracownika. W czasie utrzymującej się od kilkunastu miesięcy pandemii dla poniektórych home office stał się już przymusem. Lecz nie wszyscy umieją poradzić sobie z takim trybem pracy. Kluczem jest odpowiednia organizacja. Sprawdź parę metod planowania home office.
W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną, sporo przedsiębiorstw postanowiło przejść na tryb home office. Dla części osób, które nie miały wcześniej styczności z takim systemem pracy, efektywna organizacja czasu może wydawać się ogromnym problemem, bo wymusza zastosowanie paru nowych zasad.
Jak stworzyć dobre miejsce do pracy w mieszkaniu?
Najpierw powinno się zorganizować sobie optymalne miejsce do pracy. W idealnych warunkach jest to pokój przeznaczony tylko do niej. Aczkolwiek nie zawsze jest to realne. Niekiedy mamy tylko minimum przestrzeni na ustawienie biurka czy stolik i to też się sprawdzi. Istotne jest natomiast to, by strefa pracy była rozdzielona od strefy prywatnej. Koniecznie należy też zadbać o oświetlenie, by w miarę możliwości było naturalne.
Jak tanio urządzić miejsce do pracy? Jeśli nie posiadasz w domu stosownego fotela czy biurka to radzimy zdecydować się na jego zakup na wyprzedaży albo sprawdzić lokalne propozycje sprzedaży na portalach społecznościowych.
Drobiazgowe rozplanowanie codziennej pracy
W czasie pracy w domu kluczowa jest dyscyplina oraz sumienność w realizowaniu zadań. Powinniśmy działać tak samo, jak w czasie pracy w firmie. Gdy nasze godziny pracy nie są z góry określone, to radzimy wybrać te, w których pracujemy najskuteczniej. Warto mieć na uwadze, aby w godzinach pracy nie wykonywać domowych obowiązków. Dobrym sposobem na skupienie się na pracy jest wyłączenie notyfikacji z mediów społecznościowych czy stosowanie metody Pomodoro, która polega 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową przerwą między kolejnymi czynnościami.
Dress code a praca zdalna
Cały dzień spędzony w dresie pomimo, że brzmi świetnie, może mieć niekorzystne oddziaływanie na terminowe wypełnianie obowiązków. Codzienny ubiór może być tak wygodny, że będzie wywoływać stan odprężenia. Żeby temu udaremniać warto zadbać o swój ubiór, w szczególności jeżeli w czasie pracy prowadzone są zebrania na videochacie. Poczujemy się wtedy bardziej profesjonalnie.
Kontakt ze współpracownikami
W przypadku systemu pracy na zdalną znikają interakcje biurowe jak poranne rozmowa przy śniadaniu, wspólne wyjście na lunch bądź dojazd do biura. Do zachowania koleżeńskich stosunków ze współpracownikami warto użyć popularnych komunikatorów np. Slack. W razie konieczności skomunikowania się jednocześnie z szerszą grupą pracowników, lepiej sprawdzi się spotkanie online przez Skype, Zoom albo Google Meet. Jeśli odczuwamy potrzebę rozmowy, nie obawiajmy poruszyć z przyjaciółmi z biura też tematów prywatnych. W pracy z domu wyjątkowo ważne jest utrzymanie komfortu psychicznego, szczególnie kiedy tylko okazjonalnie widujemy się ze znajomymi.